MAk!!Bahagia milIk siapa?? bhGn AkhIR

Oleh One_na..NaWaRaSaRuSi
28-Apr-2004 12:33:36

bg yg dah bace bhgn awal ari tu..so, tau le yer..ini episod akhir bg citer yg di posting on 26 april 2004..

Sambungan setelah emak pulang ke rumah.........

Seperti yg telah ku jangka.........

Kepulangan emak mmg dinanti oleh kami adik-beradik........tetapi tidak abaH.........mungkin dia masih teringat peristiwa yg berlaku depan matanya.........kecurangan emak yg mungkin tidak dapat dia terima...............

Dari apa yg kuperhatikan........Emak sering menangis, dia tidak seperti dulu lagi......abah kata dia menjumpai surat cinta emak bersama lelaki setan itu!!!! Aku tak pasti apa lagi yg berlaku ketika aku dan adik-adik lain ke sekolah......emak hanya murung ajer.......keceriaan di wajah nye hilang.....Pernah
www.myjodoh.net
aku mendekati emak dan bertanya.......Tp emak katA......'dia dah tak mau dan tak sanggup tinggal kat sini lagI......' katanya lagi......' abah kau selalu herdik emaK......, emak tak tahaN.......' suara nya tersekat-sekat dlm esakan seperti anak kecil........

Walau sejahat mane dan walau ape pun yg emak buat...........aku tidak sampai hati utk membuang nya terus atau lebih teruk tidak mengaku dia emak...........tp.....ape yg abah lakukan itu aku rasekan memang tidak seharusnya berlaku.......Abah menerima emak semula bukan atas dasar keikhlasan......dan aku rase seharusnya abah melepaskan emak........mungkin ini berat utk di terima kamI.......tp dr menyaksikan emak terseksa.... aku tidak sanggup!!........'dia adalah emak yg melahirkan aku dan adik-beradik ku yg lain........' 'Dia tetap emak ku!!!' buruk baiknyA......dia adalah ibu kepada kami semua.......

Tapi lain pulak bg abah.......dia pernah berkata kpd kami semua.........' katanya, dia tau emak takkan hidup bahagia dgn lelaki setan tu!!' lagipun lelaki tu dah berkeluarga dan punya anak bini utk ditanggung......... Abah kata lelaki tu Cuma nak permainkan emak ajer..........ntah le.......tp andai benar abah nak mak berubah..........kenapa abah menyeksa perasaan emak........adakah itu dinamakan dendam???.......aku tak pasti ......Setahu aku...bukan sikap abah begitu.....tp adakah kerana keadaan memaksa dia buat begitu???ntaH......

Kami adik-beradik harus terus melalui kehidupan kami....... Sethn lebih telah pun berlalu dan aku tidak pasti ttg penerimaan abah kepada emak......tp emak telah pun selamat melahirkan seorg bayi yg comel........aku harap kehadiran bayi yg comel itu akan merubah keadaan kami sekeluargA......

Tp satu lagi persoalan yg timbul bila desas-desus yg menyatakan bayi itu bukan hasil hubungan abah dan mak.........satu lagi pergolakan rumah-tangga berlakU.......penat sungguh aku melalui saat2 begini.......Dugaan demi dugaan.......kami adik-beradik hampir mempercayai khabar angin itu ,yg kami sendiri tak pasti......Tp abah menyayangi bayi itu ..ibarat menatang minyak yg penuh.......kami memanggilnya dengan nama adik........sbb dia yg paling bongsU......nama penuhnya aku yg beri ....abah dan mak tidak membantah..... gembiranya aku tika itu...... Ada makna di sebalik namanya......ku harap nama nya sejernih harapanku..........

Setelah kehadiran bayi itu.......ku perhatikan abah dan mak tidak lagi tidur bersama.......Mereka tidur berasingan.......emak tidur didlm bilik ..... tp abah tidur di luar...........aku dpt rase kan kemesraan mereka berdua sudah tiada........ape yg harus aku buat??

Kakak ku telah pun bekerja tika itu dia tidak berjaya melanjutkan pelajarannya memandangkan keputusan nye yg teruk.............aku tak pasti adakah kerana peristiwa yg menimpa keluarga kami membuatkan dia mendapat result yg teruk dlm SPM, aku pula alhamdulillah telah berjaya melanjutkan pelajaran..........kerana kejayaan SPM aku yg membanggakan......aku mau menjadi teladan yg baik kepada adik-adikku........aku dapat rasakan abah lah yg paling gembira.......aku tidak pernah lihat senyuman semanis itu di wajah abah.........

Buat pertama kali aku melalui kehidupan sebagai siswazah yg jauh dr keluarga........ia cukup mematangkan aku..... Aku belajar berdikari...... Pertama kali berjauhan dari keluarga sukar kuterima ......... tp berkat semangat yg ada aku teruskan jua melalui, aku tidak akan sia-sia kan usaha aku dengan membawa harapan abah dan sokongan org2 yg menyayangi serta mengambil berat ttg ku...............

Kehidupan yg aku lalui tidak lah semudah yg disangkakan......... byk perkara yg aku pelajari di sini.......aku perlu berhati-hati dlm memilih kawan...... aku mempunyai ramai kawan........tp yg bergelar sahabat amat payah di temui........ tp alhamdulillah........dlm kebanyakkan kwn........aku tau sahabat yg mane berada di saat aku susah dan senang............di sini tidak seorg pun tau aku memnyembunyikan segala masalah yg melanda keluarga aku........ aku mmg seorg perahsia...... dan aku juga seorg pendgr yg setia masalah kawan2 lain.......aku sendiri pun tidak tau mengapa mereka memilih aku tempat utk meluahkan perasaan mereka......Tapi dlm pada itu juga......dlm menjalinkan persahatan yg erat di antara mereka semua.......ada jugak yg tidak berpuas hati di antara satu sama lain.......walau pun aku telah temui seseorg yg boleh dipercayai ttp aku tkt meluahkan nya........aku sendiri tidak tau mengapa.........Walau hati ini tergerak utk menyatakan nya.........tp seringkali itu juga lidah ini terkaku...... aku sukar membuat keputusan utk sama2 berkongsi masalah dgn sahabatku........aku juga di gelar seorg yg kelakar..........aku mmg seorg yg riang..tp di sebaliknya tersirat seribu duka yg tiada siapa pun akan mengerti........ada juga dikalangan mereka yg katakan aku ni sorg peramah.. itu pun kalau dah lame kenal la.........

Andai ada cuti semester atau pun gap yg pjg seblm class bermula........member2 aku yg kebanyakan nye berasal dr KL..... suka pulang ke rumah masing2, tp aku seolah2 lebih suka berada di hostel..kerana aku rase gembira....jauh dr masalah bila bersama rakan2......Tp aku dpt rasekan kdg2 tu aku bagai terpaksa pulang....... ntah la kenapa perasaan aku pelik....... org lain gembira bertemu family tp aku??hemmm... ntah laa........ aku mengaku aku pulang ke rumah bukan kerana hati ini ingin pulang....tp di sebabkan aku mengikuti kawan2 ku......itu lah yg aku sedari dr dulu lagi.......kdg2 aku tertanye sendiri kenapa aku tidak mempunyai keluarga yg bahagia......aku cemburu melihat rakan2 lain yg cukup mesra bersama keluarga masing2.......bertuahnya mereka.......tp AKU??? Aku hanya mampu melihat kebahagiaan mereka dan kekecewaan hati aku hanya terubat bila bersama-sama adik-beradikku.......


Setelah berjaya mendapatkan segulung ijazah.......mmg agak sukar bg aku utk mendapatkan kerja walau kejayaan telah ditangan tp pengalaman tiada........bbrape bulan juga aku menganggur........di ringkaskan cerita, berkat usaha aku akhirnya.aku telah pun bekerja di sebuah syarikat swasta.......

Kehidupan keluarga aku tetap sama.......Bah kan aku dapat rasekan lebih teruk dr dulU......emak makin berani keluar rumah tanpan izin suami...... Mereka masih seperti dulu tidak pernah bersama, asal ader silap sikit ajer mesti bertengkar......emak pula asyik meminta duit dr abah....... tp silap yg aku nampak dan perubahan pertama yg berlaku dlm keluarga aku adalah kerana... abah membenarkan emak bekerja..... Dr situ la bermula segala-gala nye.... mungkin sebelum ini emak tidak pernah bergaul dgn org ramai dan perubahan itu lah la yg meragut kebahagiaan kami sekeluarga.....mungkin pergaulan yg tidak terbatas memungkinkan segala-gala nye.....jika dulu mungkin emak tidak kenal dunia luar .....tugas seorg istri dilakukan dgn sempurna sekali.....tp sekarang .....segala-gala nya tidak lagi seperti dulu.......

Kdg2 kami menangis sendiri......aku lebih sedih terpaksa menghadapi perkara yg sama setiap hari aku rase tension yg teramat sgt!!!!pd siapa nak aku luahkan??aku tak tau.....aku malu !!!malu sebenarnya dgn kelakuan emak..... Pernah aku beranikan diri menegur mak, tp aku di katakan kurang ajar…salahkah aku menegur....walau kadang2 tu aku hanya memberi kata2 kiasan dan teguran cara lembut tp emak salah anggap teguran yg aku beri....katanya 'Yelah .... dah besar, dah belajar tinggi.... berani la nak melawan org tua.... rase diri hebat sgt la tu!' 'Ya,Allah......aku Cuma nak mak berubah, kdg tu solat pun mak buat endah tak endah je.......' tp berlainan dgn abah , abah cukup tegas dlm bab agama dan solat...... 'Abah pernah jugak menegur emak dan bertanya sudah solat atau belum.....' tp emak biase la dgn helahnya.....byk kali juga....tp tak mkn dek saman' aku pun serba-salah jugak....

Kami adik-beradik tau perangai buruk emak.......dia suka keluar menemui lelaki dulu.....kami adik-beradik tau perbuatannya....tp kami tak tau hendak menghalang dgn cara apa.....telah byk kali kami menemui bbrape org yg pakar utk mengubati emak......mane tau dia kan berubah..... dan mana tau andai emak telah diberikan ubat guna2......tp semua tu tak berhasil.........aku dpt rasekan abh juga mengetahui perbuatan emak.......tp kenapa abah berdiam diri??tidakkah dayus dikatakan lelaki seperti abah itu??? Aku dan adik pernah terfikir.........andai abah melepaskan emak........itu adalah yg terbaik dr terus mengambil emak sebagai isterinya............cukuplah apa yg aku lalui........ Aku tak sanggup lagi........ hingga kini dilema ini tidak dapat diungkai oleh kami.....

Aku ingin melarikan diri dan tinggal di rumah sewa bersama adik2 yg lain.......tp bagaimana adik ku yg masih bersekolah, aku tak sanggup meninggal kan mereka menghadapi pertelingkahan kedua ibubapa ku nanti keseorangan.........adakah aku ini menagih simpati??andai tidak terjadi kepada diri mereka ......mereka tidak mngerti........aku yg menghadapi nya......aku!!!aku dan adik-beradikku yg lain.....

Mungkin suatu hari....peperangan akan meletup juga antara abah dan emak...... tidak ada apa yg kami harapkan.....Cuma kebahagiaan sebuah keluarga seperti dulu........'Ya,Allah....... Andai kebahagiaan adalah milik aku sekeluarga......satukan lah ibubapaku seperti waktu mula2 mereka kecapi bahagia.........Andai ditakdirkan jodoh mereka tidak pjg......kau leraikan lah pertelingkahan ini dr terus membelenggu keluarga kamI......Andai perpisahan adalah jalan terbaiK......aku redha......Ya...Allah.......Aminn' TAnpa ku sedari airmata ini mengalir deras dipipi.....Kehangatannya terasA.....sebaknya kurasa tika ini tak siapa yg mengerti......' kulipatkan telekung dan sejadah dgn rapI....

Kehidupan tetap akan kuteruskan walau onak berdurI.....


Sumber : hak cipta terpelihara.......

p/s : cerita telah diringkaskan, nanti pjg2 ader pulak boring nak baca


*"jika tidak dapat apa yang kita suka...belajarlah utk menyukai apa yang kita dapat.." *SoMeTiMeS GoOd PeOpLe Do EvIl ThiNgs....

 

webmaster@mymasjid.net.my