Kisah Empat Isteri...

sama-sama kita baca artikel dibawah dan kita ambil pengajaran dr apa yg terkandung didalamnya....dan sama-sama kita sampaikan pada org yg tak masuk dlm MM ini....semoga kita dapat manfaat bersa...

solat dhuha...

Pengertian : Solat Dhuha adalah solat yang dilakukan pada waktu dhuha,yakni pada saat matahari naik lebih kurang sepenggalahan hinggalah matahari berada tepat ditengah-tengah langit (istiwak ***[1]***).Ada pun waktu yang paling utama ialah apabila cuaca sudah mulai panas. Bilangan ...

Risalah Fikir (251) Betapa Dunia Dan Ummat Hari Ini Ketandusan Orang2 Yg Seperti Ini…...

Dan drp Ibnu Abii Al-Wardi roh.a., katanya (mafhuumya) : Daku telahmasuk ke atas (pergi kepada) Sariyy Saqtiyy roh.a. dan beliau sedangmenangis, dan (disebelahnya ada) dauroq-nya (dauroq adalah sejeniskendi yg ada pemegangnya tapi tidak berpipa) yang telah pecah/remuk.Maka aku pun bertanya : Apa...

Doa Yang Diajarkan Kepada Abu Darda R A Oleh Rasulullah Saw...

Doa Abu Darda R.A untuk menyelamatkan diri dan harta dari malapetaka... 'Talha r.a. meriwayatkan: "seseorang telah datang kepada Abu Darda R.A dan memberitahu bahawa rumah beliau terbakar.Abu Darda r.a menjawab "Tidak, rumah saya tak terbakar".Kemudian seorang lagi datang dan memberitahu ba...

Berkenaan Sumbang Mahram...

Assalamualaikum, Sedikit perbincangan mengenai sumbang mahram dan status perkahwinan si pelakunya. ==================== Sumbang Mahram Memutus Hubungan Perkahwinan? Oleh : Zaharuddin Bin Abd Rahman ??? ???? ?????? ?????? Penulisan ini ak...

Dari sahabat utk sahabat......

Sabda Rasullullah SWT Sesungguhnya seandainya dajjal itu muncul pada zaman kamu(zaman Tabiin) nescaya budak budak akan melemparnya dengan batu tetapi ia kan muncul disaat bilangan umat islam yang kuat beragama itu tapi sedikit pengetahuan agama dan orang ketika itu hidup deng...

Ancaman Yahudi...

Title: Ancaman Yahudi Year: 1999 Sudah lama kita bercakap mengenai orang Yahudi. Dan subjek ini juga yang saya pilih untuk menulis kali ini. Mengapa? Kerana ancaman Yahudi ini satu ancaman yang besar dan menggugat umat Islam khasnya, serta umat manusia amnya. Dan kebanyakan kita masih ...

Kelebihan Kita...

Disebutkan bahawa Nabi Adam A.S telah berkata, "Sesungguhnya Allah S.W.T telah memberikan kepada umat Muhammad S.A.W EMPAT kemuliaan yang tidak diberikan kepadaku: 1. Taubatku hanya diterima di kota Mekah, sementara taubat umat Nabi Muhammad S.A.W diterima disebarang tempat oleh...

SALAM YANG BERKAT...

Salam Yang Berkat Menghindar Laluan Syaitan.... Para suami dianjurkan menyebut nama Allah apabila hendak masuk ke rumah, agar syaitan tidak turut masuk ke dalamnya. Sabda Nabi s.a.w: "Apabila seseorang masuk ke dalam rumahnya dan menyebut nama Allah waktu masuk dan ...

5 Tahap IMAN Manusia...

IMAN TAQLID Iman ikut-ikut atau Iman 'pak turut'.Orang yang beriman Taqlid,pegangan Islamnya tidak kuat dan prinsip Islamnya tidak kukuh.Dia tidak ada alasan yang kuat mengapa dia beriman.Dia ada dalil-dalil akal dan Al-Quran/as-Sunnah untuk membuktikan keyakinannya.Mengikut qaul yang lebih...

Bateri lemah...

"Abah - kenapa bateri ni tak hidup bah ...." tanya si anak "Bateri tu kena charge ...barulah boleh digunakan"jawab si ayah. "Kita pun begitu juga...

Rahsia Solat...

Solat boleh dilakukan oleh semua orang. Amalan bersolat boleh memberikan kita manfaat senaman minda dan senaman jasmani selain daripada memberikan kita yang tenang. Pergerakan solat yang di lakukan berulangkali setiap hari mampu memberikan kesihatan kepada tubuh dan menghindar segala penyakit jasman...

Bila dah faham boleh lah senyum......

Copy n paste...kisah benar.... Masa tu aku rasa suka, gembira semua ada, sampai rasa macam nak meloncat pun ada. mana taknye dapat "green light" bapa laila. dah bapa dia kata macam tu. aku pun apa lagi laa. sampaikan aku sendiri susah nak kontrol senyum aku. apa sikit ter...

Marilah Berzikir...

Firman Allah s.w.t. maksudnya, "Dan orang-orang lelaki yang banyak menyebut Allah, maka Allah telah menyediakan untuk mereka keyakinan dan ganjaran pahala yang besar."(Al-ahzab:35). Dari Rasulullah s.a.w.,"Sesiapa yang mengucapkan 'SubhanallahHil;azimi Wabihamdih', maka akan ditanamkan untuk...

Konsep Islam Tentang Wanita...

KAUM hawa adalah kejadian makhluk Allah paling banyak mendapat sorotan dan perhatian. Kerana itu, banyak sekali buku yang telah ditulis oleh para ulama tentang wanita, Bahkan di dalam Al-Quran, ada satu surat yang diberi nama An-Nisa (wanita). Di samping itu, kita juga kenal pasti wujud pergerakan...

KISAH NABI ISMAIL AS bhg akhir...

Nabi Ismail Sebagai Qurban Nabi Ibrahim dari masa ke semasa pergi ke Makkah untuk mengunjungi dan menjenguk Ismail di tempat pengasingannya bagi menghilangkan rasa rindu hatinya kepada puteranya yang ia sayangi serta menenangkan hatinya yang selalu rungsing bila mengenangkan keadaan puteran...

Konflik dalam sesuatu organisasi...

Dalam sesebuah organisasi, konflik merupakan perkara lumrah dan sesuatu yang perlu di atasi, sekiranya fenomena ini dapat dikurangkan, kemantapan sesebuah organisasi akan bertambah dan seterusnya boleh mencapai matlamat kearah kegemilangan yang dingini. Konflik boleh berupa pergeseran dan pertentang...

Ujian bagi Syeikh Abdul Qadir al-Jailani...

Ujian dalam bidang Ilmu Suatu ketika "Jibril" datang menghadapnya dengan membawa kendaraan Buraq, katanya: "Aku diperintahkan Allah untuk mengantarkan engkau menghadap-Nya, kendaraan telah aku siapkan". Sejenak terdiamlah Abdul Qadir, dan karena keluasan ilmu...

'Futur Jama'i' dan Kejayaan Islam...

PENYAKIT UMMAT ISLAM - KAEDAH & CARA PENGUBATAN (DR. SAYID MUHAMMAD NUH) 'Futur Jama'i' dan Kejayaan Islam Sekiranya seruan ini dapat menjelma menjadi angin, biarlah ia menembus ke setiap hati para pejuang, menelusup kedalam bagian yanng paling putih, menjaganya supaya tet...

ReNuNGaN SuBuH...

Saya petik dari email buat renungan. Pada pagi itu, seperti mana pagi-pagi yang lain, aku menyambut kedatangan seorang tetamu tetapku. "Assalamualaikum", seru ...

webmaster@mymasjid.net.my