Mukjizat merupakan sesuatu perkara
yang menyalahi apa yang biasanya berlaku, ampuh daripada sebarang
cabaran pencabarnya dan ia merupakan anugerah Allah kepada
rasul-rasulNya di dalam membuktikan kebenaran kepada kenabian dan
kerasulan mereka.
Al-Quran merupakan mukjizat paling besar kepada nabi Muhammad S.A.W dan
berkekalan sehingga hari qiamat.Jika kita merujuk kepada beberapa buah
kitab samaada yang turasi(tua) ataupun mua’sarah(terkini), kita akan
dapati bagaimana muallif kitab itu membincangkan bagaimana Al-Quran
melemahkan mereka yang telah, sedang dan akan mencabarnya melalui
beberapa kriteria yang tertentu. Di sini akan disentuh secara ringkas
kriteria-kriteria berikut untuk maklumat kita bersama.
I’jaz bayani (susunan dan kehalusan bahasa)
Kriteria ini merupakan kriteria yang utama daripada yang lain kerana
pengutusan nabi Muhammad S.A.W ditengah-tengah masyarakat arab yang
tinggi bahasanya dari sudut balaghah, fasohah dan kehalusan bahasa arab.
Jika difikirkan bagaimana Rasulullah S.A.W mampu menulis Al-Quran
sebagaimana yang didakwa oleh musyrikin sedangkan dia seorang yang buta
huruf dan tidak pernah belajar daripada intelek arab pada masa itu. Ini
menunjukkan kepada kita bahawa al-Quran itu merupakan mukjizat bukannya
hasil penulisan Rasululllah S.A.W sendiri. Ramai generasi sekarang
kurang merasai kehalusan dan kesenian serta kelebihan Al-Quran dari
sudut bayani kerana bahasa arab sekarang dimasuki unsur-unsur luar.
Al-Quran telah menjadi rujukan utama ulama’ lughah di dalam mengetahui
kaedah nahu, balaghah dan sebagainya. Kita sebagai seorang muslim
hendaklah mendalami ilmu tersebut kerana ia akan menimbulkan kesan yang
mendalam dilubuk hati kita apabila melihat susunan, kehalusan, kesenian,
balaghah dan fasohah lughah Al-Quran yang tiada tandingannya. Bagaimana
seseorang itu hendak merasai keindahan Al-Quran dari sudut bayani
melainkan dia tahu dan faham dengan ilughah arabiah. Al-Quran telah
mencabar pencabarnya pada lima tempat iaitu:
1. Ayat 23-24 surah al-Baqarah yang bermaksud : Dan kamu tetap
dalam keraguan berkenaan al-Quran yang Kami wahyukan kepada hamba Kami
Muhammad S.A.W, buatlah satu surah sahaja seumpama al-Quran dan ajaklah
pembantu-pembantu selain Allah jika kamu orang-orang yang benar.
2. Ayat 37-39 surah Yunus yang bermaksud : Tidak mungkin al-Quran
itu dibuat oleh mereka selain Allah,akan tetapi al-Quran itu telah
membenarkan kitab-kitab sebelumnya dan menjelaskan hukum-hukum yang
telah ditetapkannya.Tiada keraguan padanya,diturunkan dari Tuhan semesta
alam. Atau patutkah mereka mengatakan : â€Muhammad telah membuatnyaâ€.
Katakanlah:â€Jika benar apa yang kamu dakwa itu maka cuba datangkan satu
surah seumpamanya dan ajaklah sesiapa yang yang dapat kamu panggil untuk
membuatnya selain allah jika kamu orang-orang yang benar.
3. Ayat 12-14 surah Hud yang bermaksud : Maka kemungkinankamu
hendak meninggal sebahagian daripada apa yang diwahyukan kepadamu dan
kerananya dadamu terasa sempit, disebabkan resah mereka mengatakan : â€
Mengapa tidak diturunkan padanya perbendaharaan atau datang bersamanya
seorang malaikat?â€. Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi
peringatan dan Allah Maha pemelihara segala sesuatu. Bahkan mereka
mengatakan : †Muhammad telah membuat al-Quran ituâ€. Katakanlah :†Jika
demekian maka datangkanlah sepuluh surah yang dibuat seumpamanya dan
serulah orang-orang yang kamu sanggup mengajaknya untuk bersamamu selain
Allah jikakamu orang-orang yang benar.
4. Ayat 86-88 surah al-Isra’ yang bermaksud : Dan sesungguhnya
jika kami menghendaki nescaya Kami lenyapkan apa yang telah Kami
wahyukan kepadamu dan dengan dengan pelenyapan itu kamu tidak akan
mendapati seorang pembela pun terhadap Kami. Kecuali kerana rahmat dari
Tuhanmu. Sesungguhnya kurniaan ke atasmu adalah besar. Katakanlah : â€
Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat seumpama
al-Quran ini maka mereka tidak kan mampu untuk membuat seumpamanya
sekalipun sebahagian daripada mereka menjadi pembantu untuk sebahagian
yang lain.
5. Ayat 33-34 surah at-Tur yang bermaksud : Ataukah mereka
mengatakan : †Dia iaitu Muhammad membuatnyaâ€. Sebenarnya mereka tidak
beriman. Maka hendaklah mereka mendatangkan kalimah (satu ayat
lengkap)seumpama al-Quran itu jika mereka orang-orang yang benar.
Walaupun ada yang cuba menyahut cabaran ini tetapi mereka tidak mampu
seperti Musailamah al-Kazzab. Pada masa kini ada golongan orientalis
barat yang cuba menulis lima surah palsu tetapi apabila dikaji dari
sudut bahasa dan keseniannya agak tersasar jauh dari Al-Quran disamping
apa yang ditulis menunjukkan penafian adanya mukjizat pada hasil tulisan
mereka apabila dalam kebanyakan ayat, Rasulullah S.A.W telah menghina
diri sendiri sebagai pengkhianat dan orang gila sedangkan salah satu
syarat mukjizat ialah mesti mempertahankan rasul atau nabi yang
menunjukkan sesuatu mukjizatnya bukan menafikannya. Jika tidak fahami
lughah dan kesenian serta buta bahasa arab, kita tidak mungkin merasai
kepalsuannya. Sesungguhnya Allah tetap menjaga Al-Quran daripada
musuh-musuhnya. Imam Syafi’e telah berkata bahawa mereka yang pakar
dengan bahasa arab ini adalah jin manusia yang mana mereka nampak apa
yang orang lain tidak nampak. Ini membawa maksud bahawa jin mampu
melihat apa yang tidak dapat dilihat oleh manusia biasa. Maka begitulah
juga dengan pakar bahasa arab mampu melihat pada nas atau petikan yang
mana orang biasa tidak dapat melihatnya. Ini kerana mereka melihat dari
sudut makna yang mana orang biasa tidak mampu melihatnya.
I’jaz ilmi
Kriteria ini menunjukkan kepada kita bagaimana Al-Quran telah melemahkan
pencabarnya dari sudut perbahasan ilmiah. Bagimana seorang rasul yang
tidak pernah belajar mengenai angkasa lepas serta kedoktoran
mampubercakap atau menulis mengenai perkara tersebut melainkan ia
merupakan mukjizat yang dianugerahkan oleh Allah kepada baginda S.A.W.
Mengenai perjalanan matahari misalnya para ahli sains menyatakan bahawa
bumi mengelilingi matahari yang mana matahari berkedudukan tetap
sedangkan di dalam Al-Quran melalui ayat 38 surah Yasin, Allah berfirman
: Dan matahari bergerak di atas paksinya, Itu menunjukkan kekuasaan Allah Yang maha hebat dan bijaksana.
Al-Quran juga memberitahu kepada kita bagaimana kejadian janin manusia
di dalam perut ibunya melalui beberapa ayat seperti ayat 14 surah
al-Mukminun yang bermaksud : Kemudian air mani itu Kami jadikan
segumpal darah, lalu dari segumpal darah itu Kami jadikan segumpal
daging, lalu dari segumpal daging itu kami tulang belulang, lalu dari
tulang belulang itu Kami saluti dengan daging. Kemudian Kami jadikan ia
makhluk yang berbentuk lain. Maka Maha Suci Allah pencipta yang paling
baik. Begitu juga dengan proses hujan yang dinukilkan dalam Al-Quran melalui ayat 43 surah an-Nur yang bermaksud : Tidakkah
kamu memerhatikan bagaimana Allah mengarakkan awan kemudian
mengumpulkan antara bahagian-bahagiannya, kemudian menjadikannya
bertindih-tindih, maka kelihatanlah olehmu hujan keluar dari celahannya
dan Allah juga menurunkan butiran air dari langit iaitu dari gumpalan
awan seperti gunung-gunung maka dicurahkan air tadi kepada sesiapa yang
dikehendakiNya dan dipalingkan daripada sesiapa yang dikehendakiNya.
Kilauan kilat awan itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan.
I’jaz tasyri’e (perundangan)
Kriteria ini membuktikan bagaimana Al-Quran membincangkan perundangan
rabbani yang adil dan sesuai dijalankan sepanjang masa. Tidak mungkin
seorang nabi yang diketahui buta huruf yang mana kebanyakan waktunya
dihabiskan dengan memelihara kambing dan berniaga mampu untuk menulis
perundangan yang sempurna ini melainkan ia merupakan mukjizat. Walaupun
telah ramai yang cuba mencipta dan menjalankan sistem perundangan dan
pemerintahan yang berdasarkan komusisme, sosialisme, sekularisme dan
ideologi yang lain tetapi semuanya menemui kegagalan kerana perundangan
Al-Quran tetap melemah dan menggagalkan pencabarnya. Antara perundangan
yang terkandung dalam Al-Quran ialah berkaitan dengan solat, puasa,
zakat, haji, pembahagian harta pusaka, kekeluargaan, hukum hudud, qisas,
pemilihan pemimpin dan sebagainya. Kita melihat bagaimana barat sendiri
mengakui perundangan Al-Quran adalah yang terbaik dan sempurna seperti
hukuman 100 rotan untuk penzina yang belum berkahwin merupakan
satu-satunya jalan untuk mengubati penyakit Aids(bala). Manakala bagi
mereka yang sudah berkahwin maka tiada jalan lagi kerana mereka memang
tiada peluang lagi untuk selamat daripada penyakit itu melainkan direjam
sehingga mati. Begitu juga Islam menjaga maruah seseorang daripada
di’aibkan walaupun dia bersalah selagi mana dia tidak dihukum melalui
hukum li’an, qazaf, zihar dan beberapa hukum yang lain.
Ini membawa kepada penjagaan maruah pesalah dan keluarganya dan
mengelakkan orang ramai daripada membuat tuduhan tanpa bukti dan saksi.
Kita juga pernah membaca bagaimana kerajaan Amerika Syarikat cuba
mengharamkan peminuman, pembelian, penjualan, pengeluaran dan pengedaran
arak pada tahun1930. Mereka mengemukakan pelbagai cara melalui
penyelidikan yang teliti dan perbahasan ilmiah mengenai bahayanya arak
untuk disebarkan kepada rakyat mengenainya. Media massa digunakan
sepenuhnya untuk menerangkan mengenai perkara ini yang mana tujuan ini
menelan belanja sebanyak US65 juta dan pencetakan sahaja meliputi US9
juta dan 4 juta lebih bagi tujuan pelaksanaan undang-undang ini. Menurut
laporan dari bahagian penyelidikan dan pengkajian menunjukkan kesan
pelaksanaannya antara Oktober 1933 telah menyebabkan 200 orang dihukum
bunuh, seramai setengah juta orang dipenjara dan rampasan kepada arak
mencapai angka US 1.5 juta serta denda yang dikenakan kerana kesalahan
ini berjumlah US400 juta. Akhirnya undang-undang ini terpaksa dibatalkan
pada akhir tahun 1933memandang mereka kehilangan banyak nyawa dan juga
denda yang dilakukan tidak mampu membendung masalah arak ini. Ini adalah
kerana undang-undang yang dicipta oleh tangan manusia tidak mampu
menimbulkan keinsafan dan juga tiadanya perhubungan antara duniawi dan
ukhrawi tidak sepertimana hukum Allah yang Maha Adil dan memberi kesan
kepada makhlukNya. Hukuman sebat sebanyak 80 rotan ke atas peminum arak
sebagaimana yang ditetapkan oleh Islam mampu menginsafkan mereka yang
terlibat dan mampu pula untuk mencegah orang lain dari terjerumus dalam
kesalahan yang sama. Ia juga dilaksanakan dihadapan ramai bukannya di
bilik khas yang mana hanya pegawai yang bertugas dan pesalah sahaja yang
tahu azabnya seksaan yang dijatuhkan ke atasnya. Bilakah kita mampu
merasai keadilan hukum Allah? Ia adalah kewajipan kita bersama di dalam
melaksanakannya.
I’jaz tarikhi
Kriteria ini membuktikan kepada kita bagaimana Al-Quran membawa pelbagai
berita dan kisah yang berkaitan dengan perkara yang silam, sekarang
dan akan datang. Di sini dibahagikan contoh kepada 3 bahagian
bersesuaian dengan apa yang telah, sedang dan akan berlaku.
.
PERTAMA :
Al-Quran telah merakamkan bagaimana Firaun apabila hampir tenggelam
telah mengaku beriman kepada Allah tetapi taubatnya tidak diterima
melalui ayat 90-92 surah Yunus yang mana maksud Allah berfirman : Dan
Kami memungkinkan bani Israel menyeberangi laut laulu mereka diikuti
oleh Firaun dan bala tenteranya kerana mereka mahu menganiayai dan
menindas sehingga apabila Firaun hampir lemas berkatalah dia :†Aku
percaya bahawa tiada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh bani
Israel dan aku termasuk oarang-orang yang berserah diri kepada Allah.
Adakah sekarang engkau baru percaya sedangkan sebelum ini engkau telah
mendustaiNya dan engaku termasuk dalam golongan mereka yang melakukan
kerosakan. Maka pada hari ini Kami selamatkan badanmu agar dapat menjadi
pengajaran kepada umat selepasmu dan sesungguhnya kebanyakan manusia
alpa dengan tanda kekuasan Kami. Ayat ini juga menerangkan
bagaimana tubuh Firaun tidak hancur ditelan ombak atau dimakan oleh ikan
tetapi sebaliknya jasadnya telah dibawa oleh ombak ke tepian pantai
untuk disaksikan oleh kaumnya bagaimana Firaun yang sebelum ini mengaku
tuhan telah mati lemas dan telah dibinasakan dengan cara yang hina.
Jasad ini dipercayai masih wujud bersama-sama mumia yang lain di muzium
Mesir melalui kajian beberapa orang pakar dari barat. Ini menunjukkan
kepada kita mukjizat Al-Quran dan menafikan ia adalah tulisan nabi
S.A.W. Selain itu Al-Quran turut merakamkan tentang umat dan rasul serta
nabi sebelum baginda S.A.W untuk menjadi renungan bukannya sekadar
dibaca sahaja. Jika kita perhati dan baca dengan penuh pemerhatian maka
kita dapati cerita di dalam al-Quran ada yang hanya terdapat dalam satu
surah dan ada yang terdapat dalam beberapa surah yang lain. Allah juga
menceritakan perkara ini secara rambangnya jika kita teliti, cerita ini
putus-putus dan tidak secara penuh sebaliknya Allah menceritakannya pada
sesuatu keadaan yang penting dan boleh diambil pengajaran sahaja. Ini
membezakan al-Quran dengan buku sejarah atau buku cerita yang lain.
KEDUA :
Al-Quran telah menjelaskan kepada kita mengenai tentang sifat Allah,
malaikat, jin, syurga dan neraka serta keadaan alam barzakh dan
sebagainya untuk renungan kita bersama. Antara contoh yang kita akan
dapati ialah melalui penerangan serba sedikit mengenai keadaan di dalam
syurga melalui firmanNya dalam ayat 25 surah al-Baqarah yang bermaksud :
Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang beriman dan berbuat
kebaikan bahawa mereka disediakan syurga yang mana mengalir air di
dalamnya. Setiap mereka akan dianugerahi buah-buahan syurga lalu mereka
menyatakan : inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu. Mereka
diberikan buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya
isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya. Ini
membuka mata kita bahawa jika ia merupakan tulisan manusia maka dia
tidak mungkin mampu menceritakan sifat syurga sebagaimana tersebut dalam
ayat ini.
KETIGA :
Al-Quran telah memberitahu tentang kemenangan yang akan dicapai oleh
tentera Rom ke atas Parsi dalam tempoh beberapa tahun sebagaimana ayat
1-6 surah al-Rom yang bermaksud :
Alif Laam Miim. Telah dikalahkan kuasa Rom. Di negeri yang
terdekat dan mereka sesudah itu kan diberikan kemengan kembali. dalam
beberapa tahun lagi Bagi Allahlah segala urusan sebelum ini dan sesudah
mereka mencapai kemenangan. Dan pada hari kemenangan kuasa Rom itu
bergembiralah orang yang beriman. Kerana pertolongan Allah. Dia menolong
sesiapa yangdikehendakiNya. Janji yang sebenar-benar itu dari Allah.
Allah tidak akan memungkiri janjiNya tetapi kebanyakan manusia tidak
mengetahui. Banyak lagi
kisah yang seumpama ini seperti kemenangan yang bakal dicapai oleh orang
muslimin dan sebagainya untuk renungan dan menambah keyakinan tentang
mukjizat al-Quran dan kebenaran kenabian nabi Muhammad S.A.W dan agama
Islam yang dibawa oleh baginda S.A.W.
I’jaz ‘adadi (bilangan)
Kriteria ini menunjukkan
bagaimana Al-Quran telah memastikan bahawa ia merupakan merupakan
mukjizat dari sudut bilangan sama ada ayat, surah dan jumlah perkataan
yang tidak berubah dan kekal sehingga hari qiamat. Apabila adanya
golongan yang cuba menambah beberapa surah Al-Quran maka dengan
sendirinya kita dapat tahu bahawa ia adalah surah palsu kerana melebihi
jumlah surah Al-Quran yang sebenar iaitu 114 surah disamping
bertambahnya bilangan ayat dan jumlah kalimah.
Inilah serba ringkas perbincangan mengenai kriteria i’jazul Quran.
Semoga penerangan yang serba ringkas ini mampu memberi serba sedikit
maklumat mengenai kriteria penting bagaimana Al-Quran mampu melemahkan
musuh-musuhnya dari dahulu sehingga sekarang.
Rujukan
1. Al-Bayan fi I’jazul Quran karangan Profesor Solah Al-Khalidi cetakan
Darul Qalam2. Al-I’jazul Quranul Karim karangan Profesor Fadhil ‘Abbas
dan anak perempuannya cetakan Darul Furqanhttp://lurim.blogspot.com/2011/12/al-quran-menundukan-pencabarnya.html
yang menyalahi apa yang biasanya berlaku, ampuh daripada sebarang
cabaran pencabarnya dan ia merupakan anugerah Allah kepada
rasul-rasulNya di dalam membuktikan kebenaran kepada kenabian dan
kerasulan mereka.
Al-Quran merupakan mukjizat paling besar kepada nabi Muhammad S.A.W dan
berkekalan sehingga hari qiamat.Jika kita merujuk kepada beberapa buah
kitab samaada yang turasi(tua) ataupun mua’sarah(terkini), kita akan
dapati bagaimana muallif kitab itu membincangkan bagaimana Al-Quran
melemahkan mereka yang telah, sedang dan akan mencabarnya melalui
beberapa kriteria yang tertentu. Di sini akan disentuh secara ringkas
kriteria-kriteria berikut untuk maklumat kita bersama.
I’jaz bayani (susunan dan kehalusan bahasa)
Kriteria ini merupakan kriteria yang utama daripada yang lain kerana
pengutusan nabi Muhammad S.A.W ditengah-tengah masyarakat arab yang
tinggi bahasanya dari sudut balaghah, fasohah dan kehalusan bahasa arab.
Jika difikirkan bagaimana Rasulullah S.A.W mampu menulis Al-Quran
sebagaimana yang didakwa oleh musyrikin sedangkan dia seorang yang buta
huruf dan tidak pernah belajar daripada intelek arab pada masa itu. Ini
menunjukkan kepada kita bahawa al-Quran itu merupakan mukjizat bukannya
hasil penulisan Rasululllah S.A.W sendiri. Ramai generasi sekarang
kurang merasai kehalusan dan kesenian serta kelebihan Al-Quran dari
sudut bayani kerana bahasa arab sekarang dimasuki unsur-unsur luar.
Al-Quran telah menjadi rujukan utama ulama’ lughah di dalam mengetahui
kaedah nahu, balaghah dan sebagainya. Kita sebagai seorang muslim
hendaklah mendalami ilmu tersebut kerana ia akan menimbulkan kesan yang
mendalam dilubuk hati kita apabila melihat susunan, kehalusan, kesenian,
balaghah dan fasohah lughah Al-Quran yang tiada tandingannya. Bagaimana
seseorang itu hendak merasai keindahan Al-Quran dari sudut bayani
melainkan dia tahu dan faham dengan ilughah arabiah. Al-Quran telah
mencabar pencabarnya pada lima tempat iaitu:
1. Ayat 23-24 surah al-Baqarah yang bermaksud : Dan kamu tetap
dalam keraguan berkenaan al-Quran yang Kami wahyukan kepada hamba Kami
Muhammad S.A.W, buatlah satu surah sahaja seumpama al-Quran dan ajaklah
pembantu-pembantu selain Allah jika kamu orang-orang yang benar.
2. Ayat 37-39 surah Yunus yang bermaksud : Tidak mungkin al-Quran
itu dibuat oleh mereka selain Allah,akan tetapi al-Quran itu telah
membenarkan kitab-kitab sebelumnya dan menjelaskan hukum-hukum yang
telah ditetapkannya.Tiada keraguan padanya,diturunkan dari Tuhan semesta
alam. Atau patutkah mereka mengatakan : â€Muhammad telah membuatnyaâ€.
Katakanlah:â€Jika benar apa yang kamu dakwa itu maka cuba datangkan satu
surah seumpamanya dan ajaklah sesiapa yang yang dapat kamu panggil untuk
membuatnya selain allah jika kamu orang-orang yang benar.
3. Ayat 12-14 surah Hud yang bermaksud : Maka kemungkinankamu
hendak meninggal sebahagian daripada apa yang diwahyukan kepadamu dan
kerananya dadamu terasa sempit, disebabkan resah mereka mengatakan : â€
Mengapa tidak diturunkan padanya perbendaharaan atau datang bersamanya
seorang malaikat?â€. Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi
peringatan dan Allah Maha pemelihara segala sesuatu. Bahkan mereka
mengatakan : †Muhammad telah membuat al-Quran ituâ€. Katakanlah :†Jika
demekian maka datangkanlah sepuluh surah yang dibuat seumpamanya dan
serulah orang-orang yang kamu sanggup mengajaknya untuk bersamamu selain
Allah jikakamu orang-orang yang benar.
4. Ayat 86-88 surah al-Isra’ yang bermaksud : Dan sesungguhnya
jika kami menghendaki nescaya Kami lenyapkan apa yang telah Kami
wahyukan kepadamu dan dengan dengan pelenyapan itu kamu tidak akan
mendapati seorang pembela pun terhadap Kami. Kecuali kerana rahmat dari
Tuhanmu. Sesungguhnya kurniaan ke atasmu adalah besar. Katakanlah : â€
Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat seumpama
al-Quran ini maka mereka tidak kan mampu untuk membuat seumpamanya
sekalipun sebahagian daripada mereka menjadi pembantu untuk sebahagian
yang lain.
5. Ayat 33-34 surah at-Tur yang bermaksud : Ataukah mereka
mengatakan : †Dia iaitu Muhammad membuatnyaâ€. Sebenarnya mereka tidak
beriman. Maka hendaklah mereka mendatangkan kalimah (satu ayat
lengkap)seumpama al-Quran itu jika mereka orang-orang yang benar.
Walaupun ada yang cuba menyahut cabaran ini tetapi mereka tidak mampu
seperti Musailamah al-Kazzab. Pada masa kini ada golongan orientalis
barat yang cuba menulis lima surah palsu tetapi apabila dikaji dari
sudut bahasa dan keseniannya agak tersasar jauh dari Al-Quran disamping
apa yang ditulis menunjukkan penafian adanya mukjizat pada hasil tulisan
mereka apabila dalam kebanyakan ayat, Rasulullah S.A.W telah menghina
diri sendiri sebagai pengkhianat dan orang gila sedangkan salah satu
syarat mukjizat ialah mesti mempertahankan rasul atau nabi yang
menunjukkan sesuatu mukjizatnya bukan menafikannya. Jika tidak fahami
lughah dan kesenian serta buta bahasa arab, kita tidak mungkin merasai
kepalsuannya. Sesungguhnya Allah tetap menjaga Al-Quran daripada
musuh-musuhnya. Imam Syafi’e telah berkata bahawa mereka yang pakar
dengan bahasa arab ini adalah jin manusia yang mana mereka nampak apa
yang orang lain tidak nampak. Ini membawa maksud bahawa jin mampu
melihat apa yang tidak dapat dilihat oleh manusia biasa. Maka begitulah
juga dengan pakar bahasa arab mampu melihat pada nas atau petikan yang
mana orang biasa tidak dapat melihatnya. Ini kerana mereka melihat dari
sudut makna yang mana orang biasa tidak mampu melihatnya.
I’jaz ilmi
Kriteria ini menunjukkan kepada kita bagaimana Al-Quran telah melemahkan
pencabarnya dari sudut perbahasan ilmiah. Bagimana seorang rasul yang
tidak pernah belajar mengenai angkasa lepas serta kedoktoran
mampubercakap atau menulis mengenai perkara tersebut melainkan ia
merupakan mukjizat yang dianugerahkan oleh Allah kepada baginda S.A.W.
Mengenai perjalanan matahari misalnya para ahli sains menyatakan bahawa
bumi mengelilingi matahari yang mana matahari berkedudukan tetap
sedangkan di dalam Al-Quran melalui ayat 38 surah Yasin, Allah berfirman
: Dan matahari bergerak di atas paksinya, Itu menunjukkan kekuasaan Allah Yang maha hebat dan bijaksana.
Al-Quran juga memberitahu kepada kita bagaimana kejadian janin manusia
di dalam perut ibunya melalui beberapa ayat seperti ayat 14 surah
al-Mukminun yang bermaksud : Kemudian air mani itu Kami jadikan
segumpal darah, lalu dari segumpal darah itu Kami jadikan segumpal
daging, lalu dari segumpal daging itu kami tulang belulang, lalu dari
tulang belulang itu Kami saluti dengan daging. Kemudian Kami jadikan ia
makhluk yang berbentuk lain. Maka Maha Suci Allah pencipta yang paling
baik. Begitu juga dengan proses hujan yang dinukilkan dalam Al-Quran melalui ayat 43 surah an-Nur yang bermaksud : Tidakkah
kamu memerhatikan bagaimana Allah mengarakkan awan kemudian
mengumpulkan antara bahagian-bahagiannya, kemudian menjadikannya
bertindih-tindih, maka kelihatanlah olehmu hujan keluar dari celahannya
dan Allah juga menurunkan butiran air dari langit iaitu dari gumpalan
awan seperti gunung-gunung maka dicurahkan air tadi kepada sesiapa yang
dikehendakiNya dan dipalingkan daripada sesiapa yang dikehendakiNya.
Kilauan kilat awan itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan.
I’jaz tasyri’e (perundangan)
Kriteria ini membuktikan bagaimana Al-Quran membincangkan perundangan
rabbani yang adil dan sesuai dijalankan sepanjang masa. Tidak mungkin
seorang nabi yang diketahui buta huruf yang mana kebanyakan waktunya
dihabiskan dengan memelihara kambing dan berniaga mampu untuk menulis
perundangan yang sempurna ini melainkan ia merupakan mukjizat. Walaupun
telah ramai yang cuba mencipta dan menjalankan sistem perundangan dan
pemerintahan yang berdasarkan komusisme, sosialisme, sekularisme dan
ideologi yang lain tetapi semuanya menemui kegagalan kerana perundangan
Al-Quran tetap melemah dan menggagalkan pencabarnya. Antara perundangan
yang terkandung dalam Al-Quran ialah berkaitan dengan solat, puasa,
zakat, haji, pembahagian harta pusaka, kekeluargaan, hukum hudud, qisas,
pemilihan pemimpin dan sebagainya. Kita melihat bagaimana barat sendiri
mengakui perundangan Al-Quran adalah yang terbaik dan sempurna seperti
hukuman 100 rotan untuk penzina yang belum berkahwin merupakan
satu-satunya jalan untuk mengubati penyakit Aids(bala). Manakala bagi
mereka yang sudah berkahwin maka tiada jalan lagi kerana mereka memang
tiada peluang lagi untuk selamat daripada penyakit itu melainkan direjam
sehingga mati. Begitu juga Islam menjaga maruah seseorang daripada
di’aibkan walaupun dia bersalah selagi mana dia tidak dihukum melalui
hukum li’an, qazaf, zihar dan beberapa hukum yang lain.
Ini membawa kepada penjagaan maruah pesalah dan keluarganya dan
mengelakkan orang ramai daripada membuat tuduhan tanpa bukti dan saksi.
Kita juga pernah membaca bagaimana kerajaan Amerika Syarikat cuba
mengharamkan peminuman, pembelian, penjualan, pengeluaran dan pengedaran
arak pada tahun1930. Mereka mengemukakan pelbagai cara melalui
penyelidikan yang teliti dan perbahasan ilmiah mengenai bahayanya arak
untuk disebarkan kepada rakyat mengenainya. Media massa digunakan
sepenuhnya untuk menerangkan mengenai perkara ini yang mana tujuan ini
menelan belanja sebanyak US65 juta dan pencetakan sahaja meliputi US9
juta dan 4 juta lebih bagi tujuan pelaksanaan undang-undang ini. Menurut
laporan dari bahagian penyelidikan dan pengkajian menunjukkan kesan
pelaksanaannya antara Oktober 1933 telah menyebabkan 200 orang dihukum
bunuh, seramai setengah juta orang dipenjara dan rampasan kepada arak
mencapai angka US 1.5 juta serta denda yang dikenakan kerana kesalahan
ini berjumlah US400 juta. Akhirnya undang-undang ini terpaksa dibatalkan
pada akhir tahun 1933memandang mereka kehilangan banyak nyawa dan juga
denda yang dilakukan tidak mampu membendung masalah arak ini. Ini adalah
kerana undang-undang yang dicipta oleh tangan manusia tidak mampu
menimbulkan keinsafan dan juga tiadanya perhubungan antara duniawi dan
ukhrawi tidak sepertimana hukum Allah yang Maha Adil dan memberi kesan
kepada makhlukNya. Hukuman sebat sebanyak 80 rotan ke atas peminum arak
sebagaimana yang ditetapkan oleh Islam mampu menginsafkan mereka yang
terlibat dan mampu pula untuk mencegah orang lain dari terjerumus dalam
kesalahan yang sama. Ia juga dilaksanakan dihadapan ramai bukannya di
bilik khas yang mana hanya pegawai yang bertugas dan pesalah sahaja yang
tahu azabnya seksaan yang dijatuhkan ke atasnya. Bilakah kita mampu
merasai keadilan hukum Allah? Ia adalah kewajipan kita bersama di dalam
melaksanakannya.
I’jaz tarikhi
Kriteria ini membuktikan kepada kita bagaimana Al-Quran membawa pelbagai
berita dan kisah yang berkaitan dengan perkara yang silam, sekarang
dan akan datang. Di sini dibahagikan contoh kepada 3 bahagian
bersesuaian dengan apa yang telah, sedang dan akan berlaku.
.
PERTAMA :
Al-Quran telah merakamkan bagaimana Firaun apabila hampir tenggelam
telah mengaku beriman kepada Allah tetapi taubatnya tidak diterima
melalui ayat 90-92 surah Yunus yang mana maksud Allah berfirman : Dan
Kami memungkinkan bani Israel menyeberangi laut laulu mereka diikuti
oleh Firaun dan bala tenteranya kerana mereka mahu menganiayai dan
menindas sehingga apabila Firaun hampir lemas berkatalah dia :†Aku
percaya bahawa tiada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh bani
Israel dan aku termasuk oarang-orang yang berserah diri kepada Allah.
Adakah sekarang engkau baru percaya sedangkan sebelum ini engkau telah
mendustaiNya dan engaku termasuk dalam golongan mereka yang melakukan
kerosakan. Maka pada hari ini Kami selamatkan badanmu agar dapat menjadi
pengajaran kepada umat selepasmu dan sesungguhnya kebanyakan manusia
alpa dengan tanda kekuasan Kami. Ayat ini juga menerangkan
bagaimana tubuh Firaun tidak hancur ditelan ombak atau dimakan oleh ikan
tetapi sebaliknya jasadnya telah dibawa oleh ombak ke tepian pantai
untuk disaksikan oleh kaumnya bagaimana Firaun yang sebelum ini mengaku
tuhan telah mati lemas dan telah dibinasakan dengan cara yang hina.
Jasad ini dipercayai masih wujud bersama-sama mumia yang lain di muzium
Mesir melalui kajian beberapa orang pakar dari barat. Ini menunjukkan
kepada kita mukjizat Al-Quran dan menafikan ia adalah tulisan nabi
S.A.W. Selain itu Al-Quran turut merakamkan tentang umat dan rasul serta
nabi sebelum baginda S.A.W untuk menjadi renungan bukannya sekadar
dibaca sahaja. Jika kita perhati dan baca dengan penuh pemerhatian maka
kita dapati cerita di dalam al-Quran ada yang hanya terdapat dalam satu
surah dan ada yang terdapat dalam beberapa surah yang lain. Allah juga
menceritakan perkara ini secara rambangnya jika kita teliti, cerita ini
putus-putus dan tidak secara penuh sebaliknya Allah menceritakannya pada
sesuatu keadaan yang penting dan boleh diambil pengajaran sahaja. Ini
membezakan al-Quran dengan buku sejarah atau buku cerita yang lain.
KEDUA :
Al-Quran telah menjelaskan kepada kita mengenai tentang sifat Allah,
malaikat, jin, syurga dan neraka serta keadaan alam barzakh dan
sebagainya untuk renungan kita bersama. Antara contoh yang kita akan
dapati ialah melalui penerangan serba sedikit mengenai keadaan di dalam
syurga melalui firmanNya dalam ayat 25 surah al-Baqarah yang bermaksud :
Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang beriman dan berbuat
kebaikan bahawa mereka disediakan syurga yang mana mengalir air di
dalamnya. Setiap mereka akan dianugerahi buah-buahan syurga lalu mereka
menyatakan : inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu. Mereka
diberikan buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya
isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya. Ini
membuka mata kita bahawa jika ia merupakan tulisan manusia maka dia
tidak mungkin mampu menceritakan sifat syurga sebagaimana tersebut dalam
ayat ini.
KETIGA :
Al-Quran telah memberitahu tentang kemenangan yang akan dicapai oleh
tentera Rom ke atas Parsi dalam tempoh beberapa tahun sebagaimana ayat
1-6 surah al-Rom yang bermaksud :
Alif Laam Miim. Telah dikalahkan kuasa Rom. Di negeri yang
terdekat dan mereka sesudah itu kan diberikan kemengan kembali. dalam
beberapa tahun lagi Bagi Allahlah segala urusan sebelum ini dan sesudah
mereka mencapai kemenangan. Dan pada hari kemenangan kuasa Rom itu
bergembiralah orang yang beriman. Kerana pertolongan Allah. Dia menolong
sesiapa yangdikehendakiNya. Janji yang sebenar-benar itu dari Allah.
Allah tidak akan memungkiri janjiNya tetapi kebanyakan manusia tidak
mengetahui. Banyak lagi
kisah yang seumpama ini seperti kemenangan yang bakal dicapai oleh orang
muslimin dan sebagainya untuk renungan dan menambah keyakinan tentang
mukjizat al-Quran dan kebenaran kenabian nabi Muhammad S.A.W dan agama
Islam yang dibawa oleh baginda S.A.W.
I’jaz ‘adadi (bilangan)
Kriteria ini menunjukkan
bagaimana Al-Quran telah memastikan bahawa ia merupakan merupakan
mukjizat dari sudut bilangan sama ada ayat, surah dan jumlah perkataan
yang tidak berubah dan kekal sehingga hari qiamat. Apabila adanya
golongan yang cuba menambah beberapa surah Al-Quran maka dengan
sendirinya kita dapat tahu bahawa ia adalah surah palsu kerana melebihi
jumlah surah Al-Quran yang sebenar iaitu 114 surah disamping
bertambahnya bilangan ayat dan jumlah kalimah.
Inilah serba ringkas perbincangan mengenai kriteria i’jazul Quran.
Semoga penerangan yang serba ringkas ini mampu memberi serba sedikit
maklumat mengenai kriteria penting bagaimana Al-Quran mampu melemahkan
musuh-musuhnya dari dahulu sehingga sekarang.
Rujukan
1. Al-Bayan fi I’jazul Quran karangan Profesor Solah Al-Khalidi cetakan
Darul Qalam2. Al-I’jazul Quranul Karim karangan Profesor Fadhil ‘Abbas
dan anak perempuannya cetakan Darul Furqanhttp://lurim.blogspot.com/2011/12/al-quran-menundukan-pencabarnya.html