Artikel

Penghalang Doa...

Petikan Artikel Qatrunnada : DOA merupakan senjata bagi orang Islam. Ini sebenarnya adalah hadiah Allah untuk kita. Allah Maha Mendengar, Maha Pengasih, Maha Pemurah. Ada kalanya kita rasa kita telah berkali-kali berdoa tapi Allah belum memperkenankannya. Selain itu adalah ujian dari Allah ...

Seutas Tali : Kisah Pengajaran...

Seutas Tali Kalau anda sanggup jawab, anda jawablah..... kalau tak .............. pandai-pandailah.. cerita dibawah hanya sebagai renungan ..... Ingatan:Kisah Seutas tali.( Kisah benar sebenar-benarnya) Di bandar Madinah tinggal seorang hartawan yang...

KESABARAN SEORANG PEREMPUAN YANG DIRASUK...

Ata' bin Abi rabah berkata, Ibnu Abbas r.a telah bertanya kepadanya, "Mahukah aku tunjukkan kepada engkau seorang perempuan ahli syurga ?" Jawab Ata, "Bahkan, siapakah perempuan itu ?" Ibnu Abbas berkata, "Perempuan hitam itu telah menemui Rasulullah s.a.w mengadu ia telah dirasu...

Kepada Semua Penunggu Bas Hehehe...

assalamualaikum... utk tatapan semua...difwdkan sebuah artikel untk anda fikir-fikirkan... Tau tak, cinta sebenarnya sama seperti seseorang yg menunggu bas. Bila bas tu datang, awak nengok bas tu dan awak kata pada diri awak, "Eee...penuhnya...tak de tempat duduk." Jadik, awak kat...

KISAH NABI YUSUF AS bgh5...

Yusuf dimasukkan ke dalam perigi ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Pada esok harinya setelah semalam suntuk saudara kandung Yusuf bertemu berundingkan siasat dan merancangkan penyingkiran adiknya yang merupakan saingan yang berat dalam merebut hati si ayah, datanglah mereka menghadapi Nabi Y...

Sejarah Puasa Assyura...

.... sempena 10 Muharram .... Hadith : Dari Aisyah r.a. katanya "Biasanya orang Quraisy pada masa jahiliah berpuasa pada hari asyura dan Nabi s.a.w. pun berpuasa. Ketika Baginda tib...

Cacat Iman Di Hujung Lidah...

Suatu kisah yang patut dijadikan iktibar... Dingin pagi masih terasa ketika melangkah masuk ke warung Pak Cu yang terletak di pinggir selekoh. Beberapa orang penduduk kampung yang keban...

Harimau.. tali..buaya..tikus dan madu...

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi... jeng!jeng!jeng!... bunyi....aauuummmmm!!!!! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lar...

Maskawin Hantaran...

Maskawin... hantaran.... Assalamualaikum WBT, hai kengkawan semua yang masih belum kawin tu ,, sila baca untuk perhatian ... . baca lah untuk hiburan... hehehe... camni kalu... tak kawin ler den... .. HANTARAN Zaman sekarang ni kan hantaran makin naik harga. Maklumlah kata dorang ...

Mengenangkan nasib Diri...

..... email dari seorang teman. Salam sejahtera buat pembaca yg sentiasa setia mengikut perkembangan.Moga anda semua sentiasa berada dalam kedamaian,ketenangan disamping te...

Petua Best Punya Coba Ler Try...

melansingkan muka -------------------- setiap pagi apabila bangun dr tidur, urut muka perlahan-lahan dr bawah ke atas.kekerapan mengunyah chewing gum jugak boleh melansingkan wajah. --> selain melangsingkan wajah..dagu berlapis pun boleh hilang...kan best tuh..

adab 5......

Adab ke Masjid 1. Keluar ke Masjid ialah menuju ke rumah Allah, untuk ke sana perjalanan hendaklah dalam keadaan tenang, kusyuk dan rendah diri. Ketika keluar membaca doa yang bermaksud:- "Hai Tuhan, jadikanlah dalam hatiku cahaya, di lidahku cahaya, jadikanlah pada pendengaranku c...

HUKUMAN SEBAT DALAM ISLAM...

HUKUMAN SEBAT DALAM ISLAM Anggapan setengah masyarakat hari ini terhadap hukuman sebat yang terkandung dalam hukum dan perundangan Islam telah dipengaruhi oleh keadaan hukuman sebat yang dilaksanakan di penjara-penjara sekarang. Lebih-lebih lagi dari segi alat pemukul (rotan) ca...

Anugerah...

terlalu benar untuk dinafi terlalu besar untuk dimungkiri rindu ini kupanjat ke langit kasih ini kutancap kebumi pada kerajaanMu pada kehadiranMu selamanya buta yang tidak kagum selamanya mati yang tidak cium selamanya kufur yang tidak syukur...

Iman Yang Paling Menakjubkan...

"Wahai manusia, siapakah makhluk Allah yang imannya paling menakjubkan (man a'jabul khalqi imanan)?" Demikian pertanyaan Nabi Muhammad kepada sahabatnya di suatu pagi. Para sahabat langsung menjawab, "Malaikat!". Nabi menangkis, "Bagaimana para malaikat tidak beriman sedangkan...

Strategi Mengelakkan Ketagihan Internet...

Strategi Mengelakkan Ketagihan Internet Oleh Khairul Azhar Idris Fellow, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) 14 Jun 2002 sumber:- http://www.ikim.gov.my...

Ahhh...Manisnya.......

Hari Ahad. Haji Seman didatangi tamu. Bukan siapa. Hanya si Ah Seng. Anak Ah Kuan, towkay kedai runcit dikampung itu. Memang dihari Ahad begini Ah Seng akan berkeliling dengan Hondanya sambil menjaja buah-buahan musiman. Sekarang memang musim durian dan manggis. Maka itulah y...

Tokoh Islam...

Al-Hasan Al-Basri Rahimahullah Kelahiran dan riwayat hidup beliau: - Nama penuh beliau ialah Al-Hasan bin Yasar. Beliau adalah merupakan maula (hamba lelaki yang telah di...

Ingin Menjadi Isteri Idaman...

.... panduan buat para isteri ..... "Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang sholehah" (H. R. Muslim) Untuk para isteri yang berhasrat me...

WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R....

Wahai Ali, bagi orang 'ALIM itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Jujur dalam berkata-kata. 2) Menjauhi segala yg haram. 3) Merendahkan diri. Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR it...

webmaster@mymasjid.net.my