Generic placeholder image
Oleh Raz
11-Jul-2002 16:30
Cuba kita renungkan artikel ini...
Subject: Betulkan melayu bodoh, Kuota-kuota-kuota-kuota....cina!

Apakah hanya Melayu yang memerlukan subsidi? Adakah melayu Bodoh?..YA! Cina
mewujudkan kuota Melayu yang tidak melayu sedari..

Adakah bangsa Cina berjaya dalam kehidupan mereka bukan disebabkan oleh
bantuan, sokongan dan subsidi?? Tak tahu la sama ada orang melayu tidak
nampak atau orang melayu yang semangnya bodoh tidak dapat melihat bahawa
bangsa asing di negara ini berjaya kerana wujudnya sifat perkongsian dari
amalan kongsi sejak mereka menjejakkan kaki di Tanah Melayu. Dalam
masyarakat cina amalan kongsi amat kuat untuk mempastikan kejayaan bangsa
mereka. Kewujudan dewan-dewan perniagaan cina, persatuan-persatuan cina
adalah satu cara moden berbanding istilah kongsi yang dahulunya digunapakai.
Mungkin tidak mahu disalah tafsirkan dengan istilah kongsi gelap.

Kaum cina sentiasa berjaya dalam perniagaan kerana mereka mendapat sokongan
penuh dari bangsa mereka. Mereka akan saling bantu-membantu satu sama lain ,
menawarkan pinjaman, harga barangan yang murah apabila berurusan antara
mereka. Apabila ingin mendapatkan barangan ianya mestilah terlebih dahulu
dibeli dari peniaga cina. Mereka sama sekali tidak akan membeli dari peniaga
melayu. Kejayaan kaum cina bukan kerana kebijaksanaan mereka dalam
perniagaan tetapi kebijaksanaan mereka dalam menghalang pertumbuhan peniaga
melayu. Tentu kita kerap mendengar rungutan peniaga melayu yang tidak
mendapat bekalan barang perniagaan, walhal diberi kepada peniaga cina yang
lain.

Harga jualan kepada orang melayu diwajibkan mesti lebih mahal berbanding
jika dijual kepada orang cina. Barangan melayu menjadi pilihan terakhir
untuk dipasarkan di kedai, pasaraya milik cina. Yang terjualpun sekadar
mencukupkan "kuota melayu”


Apabila mengambil pekerja keutamaan adalah kepada orang cina, dan yang
paling sengsara berlaku di kilang-kilang dan syarikat besar dimana melayu
secara terang-terangan didiskriminasikan dari segi pengambilan kerja untuk
jawatan utama dan kenaikan pangkat. Jurutera Melayu ramai, tapi berapa ramai
yang berjawatan besar, majority nya orang cina. Banyak kejadian berlaku
pekerja cina yang tidak berkualiti secara terang-terangan dinaikan pangkat
berbanding pekerja melayu yang lebih berpengalaman. Dalam pekerjaan juga
wujud kuota Melayu dimana mereka terpaksa meramaikan pekerja melayu tapi
setakat operator, tukang sapu, cuci lantai, penggawal keselamatan adalah.
Rujuk kepada rakan dan saudara anda untuk mengesahkan perkara ini. Saya
pasti segala apa yang saya nyatkan di atas adalah benar. Jika anda
menganggap saya cuma membuat andaian, buatlah analisis sendiri tentang apa
yang telah saya utarakan ini.

Keadaan ini telah berlarutan sekian lama. Adakah kerajaan tidak
mengetahuinya atau buat-buat tidak tahu demi untuk menjaga peti undi dan
kerusi. Biarlah Melayu miskin asalkan diri sendiri kaya. Dalam masyarakat
cina dari kecil telah ditanam sentiment anti-Melayu. Mereka tidak digalakkan
bergaul rapat dengan anak-anak Melayu. Memang tidak dinafikan ramai juga
masyarakat cina yang berintegrasi dengan masyarakat melayu tetapi
majoritinya adalah anti-Melayu. Dari kecil diterapkan nilai sedemikian baik
soal pergaulan mahupun dalam perniagaan. Dilarang membeli dari kedai milik
orang Melayu. Cuba anda selidik sendiri kebenaran fakta ini. Berapa kerap
anda melihat orang cina datang ke kedai milik orang Melayu, baik di Bandar
mahupun luar Bandar. Di luar Bandar yang mana ramai orang cina, perkara
serupa tetap berlaku.

Melayu sebenarnya bolah maju jika kita mengamalkan pendekatan serupa.
Masalah utama ialah Kerajaan.! Mengapa saya katakan sedemikian?

Kerajaan yang ada sekarang lebih mementingkan kepada menjaga kepentingan
individu kaya terutama yang mempunyai kuasa politik. Biar hak melayu
tergadai asalkan hak mereka terjaga. Sanggup mengadai hak melayu untuk
menjaga kepentingan cina dan India, kerana takut hilang undi dan takut
hilang peluang mendapat perniagaan dari kaum cina.

Kerajaan hari ini bukan manjaga hak melayu tetapi sebaliknya menghalang
sebarang usaha untuk menjaga hak itu. Melayu dilarang untuk membincangkan
dan mempertahankan hak mereka, jika ada melayu ini akan disenarai hitam dan
dilabel sebagai ekstrimis. Melayu kolot, melayu lemah dsb. Orang cina bebas
memperkatakan tentang hak mereka. Betullah Kerajaan sekarang ni bukan
kerajaan Melayu tetapi Kerajaan Cina bertopengkan Melayu.

Satu lagi perkara yang "melayu bodoh" ni tak nampak-nampak ialah isu
penggunaan bahasa inggeris di Negara ini. Alasan kononnya bahasa inggeris
itu penting adalah alasan orang cina dan India supaya mereka tidak perlu
bercakap dalah bahasa Melayu. "Melayu bodoh" ni tidak sedar bahawa orang
cina dan India tidak suka dengan ketuanan melayu di Negara ini. Untuk
menunjukkan rasa benci secaraterang-terangan mereka masih takut, oleh itu
dengan tidak menggunakan bahasa Melayu adalah cara yang paling senang untuk
menunjukkan rasa benci tersebut. Cina dan India sebenarnya amat malu
menggunakan bahasa melayu apabila berbicara dikalangan mereka. Perkara ini
lebih ketara dalam era 80'an dan memuncak di era 90'an. Yang sedihnya ramai
juga "Melayu bodoh" khususnya yang berkepentingan (melayu elit) yang turut
menyokong penggunaan bahasa inggeris ini.

Banyak bukti menunjukkan bahawa bahasa inggeris tidak diperlukan untuk
berjaya dalam dunia perhubungan antarabangsa. Thailand, Korea, Taiwan,
Jepun, macamana boleh maju?? Dan fakta yang paling pelik sekali yang "melayu
bodoh" ni patut ketahui ialah masyarakat cina Hongkong tu lebih 80% tidak
fasih berbahasa inggeris, pelik tapi benar walaupun dah dijajah 150 tahun
oleh Birtish. Negara China yang seluruh dunia berlumba-lumba buka kedai dan
kilang tu fasih sangat ka dengan bahasa inggeris?? Cina yang sama lain pula
peelnya di Malaysia ni. Mana perginya alasan orang cina Malaysia ni kononnya
bahasa inggeris tu penting sangat. Bodohnya melayu ni.

Sampai sekarang melayu terpaksa ikut kemahuan bangsa asing di tanah air
sendiri, di sektor swasta 99 % urusan dalam bahasa Inggeris, dan yang
peliknya orang "melayu bodoh" ni, di sector kerajaan pun masih ramai yang
berbahasa Inggeris, konon nak tunjuk pandai tapi sebenarnya menunjukkan
kebodohan ,khususnya pegawai melayu. Mana logiknya apabila seminar,
mesyuarat, kursus yang dihadiri oleh 100% orang Malaysia, tapi menggunakan
bahasa Inggeris. Kenapa tidak dikatakan orang Cina dan India bodoh bahasa
Melayu, sebaliknya melayu dikatakan bodoh bahasa Inggeris.

Tengoklah kalau orang cina dan India bercakap dalam bahasa melayu yang
lintang-pukang tak ada sapa pun nak kata mereka bodoh bahasa?? Lagi
lintang-pukang bahasa melayunya lagi dikata mereka tu pintar
berpelajaran pelik nya Malaysia ni!!

Lagi satu perkara yang perlu diketahui ialah soal kemahiran individu dalam
menguasai bahasa. Adalah diketahui umum bahawa bahasa adalah seni dan mereka
yang pandai berbahasa adalah mereka yang kurang mahir dalam hal teknikal.
Maksud nya mereka yang mahir dalam matematik, sains, kejuruteraan, adalah
golongan yang lemah dalam penguasaaan bahasa mereka berbanding golongan yang
mahir dalam bidang sastera, sejarah, muzik, politik. Kalau nak bukti pegi
bercerita tentang seni dengan saintis, jurutera, doctor. Memanglah ada yang
dapat menguasai kedua-dua bidang tu tapi majority nya tidak. Sel untuk seni
terdapat dalam otak bahagian kiri, manakala sel untuk penguasaan teknikal
pada sebelah kanan. Bahasa bukan lah petunjuk kepintaran atau kebodohan
seseorang, ia adalah seni iaitu tinggi atau rendah kualitinya.

Lagi satu perkara dalam soal bahasa ini. Ya melayu kurang mahir berbahasa
inggeris kenapa? Kerana itu adalah bahasa penjajah!. Saya tidak suka
menggunakan bahasa penjajah lebih-lebih lagi bahasa orang kafir ni. Saya
mahir dan faham benar dalam hal bahasa inggeris tapi benci menggunakannya.
Sama seperti orang cina di Hong Kong tu!!.

Orang Cina dan India di Malaysia ni suka menggunakan bahasa inggeris kerana
1. mereka tidak pernah dijajah, yang dijajah adalah orang melayu di Tanah
Melayu, orang cina TIDAK pernah dijajah oleh British. Ini tanah melayu, yang
kena jajah orang Melayu.

2. Orang Cina dan India adalah SEKUTU PENJAJAH. Satu fakta yang
disembunyikan oleh kerajaan Umno ni. Penjajah membawa masuk cina dan India
untuk membantu mereka menguasai ekonomi tanah melayu (tak cukup orang
putih). Perkara ini harus diingatkan semula kepada generasi "melayu bodoh"
ni. Bahawa bangsa asing khususnya cina dan India jangan tunjuk lagak konon
sama-sama memperjuangkan kemerdekaan Negara ini. Mereka sebenarnya lebih
suka kalau Malaysia terus dijajah sampai seribu tahun lagi kerana dengan
cara itu, mereka sentiasa mendapat keistimewaan dari British untuk turut
sama menguasi Tanah Melayu. Semasa menguruskan soal kemerdekaan, mana cina
dan India ni pegi. Bila British dah tak boleh tahan dengan karenah orang
melayu yang dipengaruhi oleh semangat nasionalisma dari Negara arab, barulah
mereka mengesa si cina dan India turut sama berada dalam kerajaan baru ni.
Sebahagian dari elemen penjajah wujud dalam kerajaan
sekarang ni.

Melayu dahulu adalah melayu yang tulen dalam memperjuangkan hak bangsanya,
meskipun ada membuat kesilapan tetapi mereka tetap dengan perjuangan mereka.
Melayu sekarang ni, khususnya "melayu bodoh" yang kebanyakannya menyokong
Kerajaan (bodek) adalah melayu yang tak berguna , menjadi penghianat bangsa.
Cuma tiada siapa yang berani menggunakan istilah penghianat ini kerana
mereka tergolong dalam parti yang memerintah.

Melayu kini mempunyai ramai pelacur elit. Pelacur ini terdiri dari
pensyarah, ilmuan, sasterawan, bijak pandai dalam agama dan ekonomi. Mengapa
dikatakan pelacur, kerana sifat mereka sama seperti pelacuran sex, sanggup
mengadai maruah bangsa hanya untuk pangkat dan darjat. Kuat bodek kerajaan.
Kalau bodek kecil-kecilan tak apa, tapi bodek yang melampaui batas, Pelacur
elit sememangnga begitu.

Orang "Melayu bodoh" ni sentiasa melihat sesuatu isu seadanya, tanpa
menyelidiki niat disebalik isu itu dikemukakan. Ada segelintir orang melayu
yang bijak tapi sayangnya, kebijaksanaan mereka terpendam oleh pemerintahan
kuku besi masa ini. Cakap lebih, hilang jawatan, senarai hitam, dilabel
sebagai agen pembangkang. Bila kita menentang kerajaan dilabel pembangkang,
so lebih baiklah masuk pembangkang. Bukannya pembangkang tu bagus sangat,
tapi sekurang-kurangnya melayu ada alternative dari terus menyokong kerajaan
yang korup, memperbodohkan melayu, menghilangkan status ketuanan melayu,
menjaga hak keistimewaan cina dan India.

Bagaimana jika kita buat perjanjian, orang cina mesti menghilangkan sikap
perkauman mereka dalam perniagaan, dalam pekerjaan, dalam pendidikan,
barulah orang melayu boleh membincangkan soal hak melayu tu, melayu tak ada hak pun, tapi hak keistimewan orang
cina dan India ada.

Kenapa orang cina dan India tak suka masuk askar? Pelik tapi benar. Saya
hanya menjumpai jawapan kepada persoalah ini apabila berada di suatu tempat
(rahsia) yang penuh dengan kompleks, kondominium, banglo milik orang cina.
Masa tu baru saya terfikir, orang cina sibuk buat duit sehinggakan menjadi
kaya-raya, orang "melayu bodoh" ni sibuk jaga hutan dan sempadan dari
diserang oleh musuh yang akan menggugat kesejahteraan orang cina. Pelik kan
statement ini. Tapi cuba kita fikirkan kebenarannya. Siapakah tuan sebenar
di negara ini yang dijaga oleh "melayu-melayu bodoh" ni. Melayu jaga kaunter
kerajaan yang jadi pelanggan adalah orang Cina !!!

Pegilah ke mana pun lihat sahaja banglo, kondominium milik orang cina tu,
bukannya berkurangan, makin banyak sampai sakit mata dan hati dibuatnya.
Kira sahaja berapa peratus orang melayu yang mampu beli Honda, Mercedes dan
kereta-kereta mewah tu (Jangan kira melayu istana atau melayu politik). Baru
sebiji dua beli Honda dah orang cina ni kata melayu sudah boleh berdikari,
baru seorang beli banglo, dah dikata melayu kaya raya. Yang pasti keadaan
Negara ini sangat menjijikkan dan memualkan,?Eatutpun shahnon buat buku yang
sangat menjijikkan. Sampai satu tahap kita menjadi tidak tahu apa lagi yang
boleh dibuat untuk memperbetulkan kerajaan kuku besi yang sangat korup ini.

Jawapan kepada segala kepincangan ini terletak tidak jauh dari rumah setiap
orang melayu di negara ini. Tempatnya ialah Mesjid. Balairaya diwujudkan
oleh penjajah untuk menjauhkan orang melayu dari mesjid ini. Melalui
institusi mesjidlah melayu boleh diingatkan supaya menjaga hak bangsa
melalui agama. Kerana apabila bangsa itu rosak maka rosaklah agama islam
itu. Menjaga hak bangsa sama seperti menjaga hak agama. Dalam menjaga hak
bangsa inilah, cirri-ciri seperti persaudaraan sesama melayu, Bantu membantu
dalam pelajaran, dalam perniagaan boleh diwujudkan. Apabila mengadakan
perbincangan di dalam mesjid lebih berkualiti kerana semua sedar sentiasa
diperhatikan oleh Allah, kemungkinan berlaku penyalahgunaan kuasa, korup,
agak kecil jika dibandingkan apabila berbincang di balairaya atau bilik
mesyuarat. Ada kalanya semua perkataan yang dikeluarkan langsung tidak boleh
dipercayai kerana penuh dengan helah politik dan kepentingan individu.

Kuatkan institusi mesjid, insyaallah bangsa Melayu boleh disedarkan dari
semua kealpaan pendidikan, ekonomi, masalah so-sial dan banyak lagi.
Insyaallah.

Kadang-kala terfikir juga Allah memang menghendaki segala penghinaan,
kelemahan orang-orang melayu ni berterusan sebagai balasan kepada kebodohan
mereka melihat kemungkaran di depan mata. Sama seperti isu palestin yang
tidak berkesudahan. Isu palestin adalah untuk menyedarkan kita bukan mereka.
Maksud saya, Allah menjadikan sesuatu perkara itu untuk orang lain
mempelajari dan mengambil iktibar darinya. Persoalanya, siapa yang akan
mengambil iktibar dari permasalah orang Melayu ni?E. (orang cina la, apek tu
la undi MCA, dia juga la undi DAP!

Saya segaja tidak mengedit tulisan ini . bahasanya agak lintang-pukang dan
tidak teratur?E Sama seperti kemelut yang terdapat dalam hati beberapa
melayu yang sakit hati melihat bangsanya menjadi mundur disebabkan oleh
tindakan pemimpin yang menjadi penghianat bangsanya.

--------------------------
Masih ingat lagikah MEC ( Malaysia Electrical Company) iaitu projek nasional
yang terletak di Gambang Pahang DM Projek ini adalah projek dibawah naungan
PM yang seangkatan dengan projek hidro Bakun Sarawak. MEC ini adalah projek
nasional tetapi kuota untuk MCA, dahulunya diuruskan oleh KLIH Holding milik
proksi kuat MCA.(di mana pengerusdinya bahasa inggerispun tunggang-langgang)

Apabila disebut projek nasional oleh kerajaan maka berduyung-duyunglah
jurutera-jurutera melayu yang mahir dalam bidang masing-masing dari syarikat
multi nasional yang hebat-hebat datang menyertainya kerana terpengaruh
dengan perkataan 'projek nasional' yg dicanangkan itu dan mendapat sikit
kenaikan dari segi gaji ataupun pangkat

Dan yang cina pula apabila mengetahui ia adalah quota MCA. Maka, yang
tempang bertongkat, yang buta meraba, yang pekak tersegih-sengih datang
memohon jawatan utama syarikat (spt. General manager, Snr. manager, Manager
, Snr.Engineer & Engineer). Mereka-mereka ini diterima baik ke jawatan yang
dipohon dengan gaji yang cukup lumayan

Walhasilnya, jadilah MEC itu seperti sekuntum bunga yang dihulurkan kepada
beruk atau labu disuruh tikus yang membaikinya

Yang si jurutera melayu (juga india) ini terpaksalah report pada
mereka-meraka ini walaupun masa di syarikat dahulu bos barunya adalah anak
buahnya

Apabila MEC mula tersungkur bos-bos baru cina ini mula mengelabah kerana
bimbang BPR atau audit
akan memperincikan aktiviti-aktiviti mereka terdahulu. ada yang lari keluar
negara kononnya mencari kerja disana

Tapi seperti yang kita tahu BPR kita adalah kekal seperti dahulu, kini dan
selama-lamanya dan rakyat juga terpaksa menanggung bebannya hingga
beratus-ratus juta RM 2 perkara yang boleh anda lakukan :
Please login or register to leave a comment.
webmaster@mymasjid.net.my