Artikel

  • Keimanan diuji dengan pelbagai bentuk, cara
    DALAM sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Tabrani daripada Abu Umamah, Allah berfirman kepada malaikat-Nya bermaksud : “Pergilah kepada hamba-Ku. Lalu timpalah bermacam-macam ujian kepadanya kera...
  • 25 Perkara yang tidak disukai suami
    1. Memperkecil suami dihadapan orang lain antara sedar dan tidak. Walaupun ianya benar ie. "hubby i tu kan kan..siang ikan pun dia tak tau.. bla bla bla " 2. Menggangu suam...
  • Renungan Tanda Tanda Kebesaran Allah
    "Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa a...
  • Pengertian Kiamat
    mmm...kiamat akan berlaku pada hari Jumaat,bila ? Apa itu makna Al-Qiyamah? Adakah ianya membawa makna Al-Saah (hari kiamat) atau terdapat perbezaan dari sudut makna.Al-Safarini di dalam kita...
  • Mengapa Ada Benci????
    Mengapa Ada Benci…. Ramai juga orang yang gagal dalam pergaulan kerana menyimpan perasaan BENCI dalam hati mereka. Tuhan itu maha adil. Perasaan benci dalam diri kita akan menyebabka...
  • Risalah Fikir (268) Ta'biirul Manaam (20)
    Kembali bersama TM. Baru sekejap ana ada terima email. Berikut adalah salinannya (tidakdipaparkan nama penanyanya): [[assalamu'alaikum Wr. Wb. Saya pernah terima email dari anda kalau...
  • Risalah Fikir (102) Drp Enam Kepada Enam 6 Prinsip Melawan Arus
    Mari kita terus mencahayakan hati kita dengan menghayati nasihat parasolihiin.....................Telah menerangkan setengah Hukamaa` rah.a.....(mafhumnya)....:Apabila manusia (orang ramai...
  • BAGAIMANA NAK USAHAKAN IMAN?
    BAGAIMANA NAK USAHAKAN IMAN? Sebagai contoh seorang bertanya kepada rakan yang lain: Rakan A: macam mana kita nak rajin sembahyang? Rakan B: kenalah kuatkan IMAN Rakan A: macam ma...
  • Kelebihan Berselawat
    Rasulullah S.A.W telah bersabda bahawa, "Malaikat Jibril, Mikail, Israfil dan Izrail A.S. telah berkata kepadaku. Berkata Jibril A.S. : "Wahai Rasulullah, barang siapa yang membaca selawat ke ata...
  • Larangan Mencaci Agama Lain
    Allah berfirman yang maksudnya: "Janganlah kamu mencerca benda-benda yang mereka sembah selain Allah,karena mereka kelak akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahu...
  • FATWA 1978- PENYEBAR SURAT BERANTAI MURTAD
    Asalamualaikum, Saya tak pasti , article ni telah pernah dibincangkan disini atau tidak.....kalau dah, abaikan je yer.... FATWA 1978: PENYEBAR 'SURAT BERANTAI' MURTAD ...
  • Renungan: Ditimpa bala akibat 15 jenis maksiat
    DARIPADA Saidina Ali bin Abi Thalib ra Rasulullah bersabda: “Apabila umatku membuat 15 perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu: 1. Apabila harta negara hanya beredar ...
  • KISAH BUAT IKTIBAR SEMUA..
    Satu cerita untuk pengajaran dan tindakan selanjutnya.........bila maruah diri tercabar kita sanggup bangun menentang; tapi bila maruah Islam jadi barang mainan, apa yg kita lakukan?? Assalam...
  • Keagungan Ilahi: Kelebihan Yang Ada Pada Diri Manusia
    Fakta sins. 1. Jika semua saluran urat darah dalam tubuh manusia dicantumkan ia boleh meliputi Jalan Raya sepanjang 96,000. Kilometer. 2. Saraf ditubuh badan manusia dapat menghantar...
  • Risalah Fikir (293) Solaat Muwaddi' Pernahkah Dalam Hidup Ini Kita Merasai Solaat/solat Muwaddi' ?
    Dan drp As-Sariyy bin Sufyaan Al-Ansooriyy roh.a., katanya (mafhuumnya kira2):Telah iqoomat Ma'ruuf Al-Karkhiyy roh.a. (kerana hendak melakukan) akan solat,kemudian beliau berkata kepada Muh...
  • Perbezaan antara merendah diri dengan rendah diri
    oleh: Khairul Azhar Idris Fellow Institut Kefahaman Islam Malaysia SATU hakikat yang tidak dapat disangkal ialah semua insan mempunyai perasaan rendah diri. Ia adalah manifestasi b...
  • Hukum Melihat Gambar Porno
    Diterjemahkan oleh : Muhammad Elvi Syam Lc. Segala puji hanya milik Allah semata, dam sholawat dan salam atas nabi kita Muhammad dan atas keluarganya dan para sahabanya, dan selanj...
  • Muslihat Yahudi
    AYAT 120(SURAH AL-BAQARAH) Terjemahan: ``Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan merasa senang kepada kamu sehingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: ``Sesungguhnya pet...
  • Kenali Musuh Islam: Orientalis
    PEMBAHASAN KETIGA: CARA PERUBAHAN SOSIAL ATAU "WESTERNISASI". Untuk mengubah tatanan sosial yang dapat menjauhkan umat Islam dari ajaran Islam, mereka menempuh langkah strategis sehingga uma...
  • Berkat Rezeki Kerana Sedekah
    Assalamualaikum, untuk renungan bersama.. Kekayaan tidak membawa erti tanpa ada keberkatan. Dengan adanya keberkatan, harta/rezeki yang sedikit akan dirasakan seolah-olah banyak dan mencukupi...
  • Mimpi2 Rasullullah S A W
    Mimpi-Mimpi Rasulullah S.A.W "Daripada Abdul Rahman Bin Samurah r.a. berkata, Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: Sesunguhnya aku telah mengalami mimpi yang MENAKJUBKAN p...
  • Salah satu tanda hari akhirat telah muncul
    ASSALAMUALLAIKUM, Marilah kita renung dan fikir2kan akan kejadian ini, dimana saya perolehi e-mail ini dari seorang sahabat.... fikir2kanlahh.... Tulisan al-Quran hilang dari naskahnya.....
  • Hadis: 4 perkara bawa kebahagiaan manusia
    Hadis: Empat perkara bawa kebahagiaan manusia Oleh Drs Wan Aminurrashid SESUNGGUHNYA, kebahagiaan adalah dambaan setiap manusia yang menghuni dunia ini. Sebab itu setiap orang sentia...
  • Petua Ke-chatan...
    Petua Kesihatan 1 . SUPAYA MEMUDAHKAN TIDUR/MEMPERCEPATKAN/LENA · Minumlah air rendaman/perahan ketumbar yang dicampur dengan susu lembu asli atau · Makanlah bawang besar berserta ...
  • Harta benda ujian terbesar kepada umat Muhammad
    IMAN adalah aset rohani manusia yang tidak ternilai harganya. Tinggi atau rendahnya martabat manusia di sisi Allah ditentukan dengan kadar keimanan yang ada pada diri masing-masing. Sesiapa y...
  • Daftar Emulgator nama lain babi dalam makanan
    Daftar Emulgator Assalamu'alaikum Wr.Wb Dengan senang hati ana kirimkan Daftar Emulgator. Hal ini penting sekali, te rutama untuk Saudara-saudara se-Iman yang berada di Luar ...
  • Renungan Indah Hari Jumaat
    Saudara Saudari sidang pembaca yg dikasihi, Memulakan bicara pagi ini, marilah s...
  • Hadis Rasulullah S A W
    Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah kamu berpuasa sehari atau dua hari sebelum tiba bulan Ramadan melainkan orang yang sentiasa berpuasa dengan pu...
  • Tiada Seorang Pun Yang Akan Memasuki Syurga Kerana Amalannya
    Hadis Abu Hurairah r.a: Daripada Rasulullah s.a.w, baginda bersabda: Amalan seseorang tidak akan dapat menyelamatkan diri masing-masing. Seseorang bertanya: Walaupun engkau wahai Rasulullah? Bagi...
  • Tazkirah Pagi Rabu Assalamualaikum
    Perempuan, Isteri Dan.... Poligami... (1.) Kalau seorang perempuan keluar dengan bersolek dan menampakkan auratnya, disenangi pula oleh suaminya, menunjukkan jiwa suaminya telah mati, dayus n...
www.myjodoh.net




This site is still under reconstruction, check back every Monday for new developement progress.